20 Nisan 2014 Pazar

Deşifre ! Deha



Akıl her şeyi yaratacak kadar mucizevi, her şeyi yıkacak kadar da tehlikelidir.

8 gündür okuduğum Deşifre! Deha kitabını az önce bitirdim, sıcağı sıcağına ilk yazımı yazayım diye de blogumun başına oturdum.

Kitabın orjinal ismi Decoded; yani çözülmüş, çözümlenmiş. Ama bizim çevirmenlerimiz her zamanki gibi bambaşka bir isim seçmişler. Film, dizi ve kitap isimlerinde orjinali ile alakası olmayan, akıl almaz çeviriler yapmaya nasıl bayılıyorlar nasıl bayılıyorlar hayret ediyorum. Burdan yetkililere sesleniyorum, rahat bırakın şu isimleri :D 

Ama kapak tasarımı konusunda da hakkını yememek lazım bizimkilerin. Benim bir kitabı almamda çok büyük etkiye sahiptir ilgi çekici bir kapağın olması. Kapağın arka planında akan harfler ve sayılar "tamam bu kitabı alıyorum" dedirtti bana. Orjinal halindeki oldukça sıkıcı kapak aynen kullanılsaydı kesinlikle bu kitabı almış olmazdım. 

Kitabın arka kapağında beklentimi oldukça yükselten bir şeyler var: Çin'in bol ödüllü yazarından akıllarda yer edecek bir roman. Yazarımız Mai Jia bu romanı yazmayı tam 10 yılda tamamlamış. Bu kadar şeyi okuyunca bomba gibi bir şeyler okumayı bekliyor tabii insan. Ama hiç de beklediğim gibi çıkmadı. Pr çalışmalarıyla göz dolduran kitabın içeriği hiç de o kadar sağlam değil. 

Aslında güzel bir başlangıç yapmıştı Deşifre, ilgi çekici bir hikayeyi okuyarak girdim kurgunun içine. Hikaye ilerledikçe oldukça ilgimi çeken bir konu da açığa çıktı: Kriptoloji. Şifrelerle Dan Brown'ın Dijital Kale'sinde tamışmıştım ve mest olmuştum. O yüzden yine dedim ki tamam bu kitap efsane. Ama sona yaklaştıkça kitap sıkıcı hale gelmeye başladı. Artık 'bitsin de gidelim ya' diye okumaya başladım. Zaten yazar son bölüme "Bu sayfalarda hiçbir yeni bilgi olmadığı gibi, onlar daha önce yazılmış olanlarla herhangi bir gizli bağlantı içermiyorlar. Bu bölümü okuyup okumamak size kalmış." diye başlamış. Hakikaten de son bölümde okumaya değer bir şey bulamadım.  

Finalimizi, kitaba on üzerinden 6 vererek yapalım o halde. Çok fazla bilimkurgu, aksiyon, gizem içerikli kitapların okuyucusu olarak bu kitap kesinlikle beni tatmin etmedi. Elinizde şifreler gibi mükemmel bir konu varken ve bir kitabı yazmaya 10 yılınızı ayırıyorken çok çok daha iyi şeyler çıkabilirdi diye düşünüyorum. Ama kim bilir, belki bu kitap birilerinin hayatında okuduğu en harika şey de olmuş olabilir. 

**Durmak yok okumaya devam diyorum ve hemen yeni bir kitaba başlıyorum tabii ki. Sıradaki kitap: Catherine Fisher'dan İncarceron.

Görüşmek üzere... 





2 yorum:

  1. Bu kitabı, Çinli bir matematikçinin gerçek hayat hikayesi olduğu için beklentilerim çok yüksek olarak sipariş vermiştim. Şimdi de geldi. İnternette kitap hakkında ne yorumlar varmış bir bakayım derken senin yorumunu gördüm. Aslında sıkı takipçinimdir ama bunu kaçırmışım demek ki:) Bu ay içinde okurum belki diyordum ama sanırım daha sonraki aylara bırakacağım :)

    YanıtlaSil
  2. Bence gayet başarılı bir roman olmuş sürükleyici bir yapit çeviri de gayet başarılı

    YanıtlaSil