29 Ocak 2015 Perşembe

Kovan

Kitabın Adı: Kovan
Özgün Adı: The Bees
Kitap Yazarı: Laline Paull
Çeviren: Zeynep Yeşiltuna
Yayınevi: Martı
Sayfa Sayısı: 462
Baskı Yılı: 2014

Kitap tahmin edebileceğiniz üzere bir kovanda geçiyor. Ve kahramanlarımız arılar. Baş kahraman da Flora 717. Kendisi bir işçi arı. Ancak diğer arılardan farklı. Çünkü kovandaki diğer arıların ortak bir prensibi var "Kabul Et, İtaat Et ve Hizmet Et." Kovanın hiyerarşisinde asla geçişler yoktur. Kraliçe tektir, kutsaldır, sadece o doğurgandır. Ama tabii ki Flora bu kadar itaatkar değil. Dolayısıyla Kovan'ın kaderini değiştirecek girişimlerde bulunuyor.

Kovan daha önce hiç okumadığım tarzda bir kitaptı. Ama yine de hayal kırıklığı oldu bende. Beklentimi hiç karşılayamadı. Kapak tasarımı harika, dolayısıyla görür görmez alıyorum dedim. Ama ben çok daha farklı bir hikaye bekliyordum. Yani sonuçta arı bunlar, kovandaki o gerçek hiyerarşiyi görmek isterdim. Arılar gerçekten nasıl yaşar, onu okumayı beklerdim.


Ama kitapta arılar çok fazlaca 'insanlaştırılmış'. Kantinden yemek yiyorlar, yataklarda uyuyorlar. Hatta yazar kendisini o kadar kaptırmış ki Flora'nın içinde bulunduğu ortamı tanımlayan şöyle bir ifade var: "... kanat çırpışlarıyla birlikte salınan çiçekçikler insanın kulağını okşayan bir merakla mırıldanıyordu." İnsanın kulağı? Arı bunlar yahu arı! İşte kitapta bu sıkıntı var. Çoğu zaman olayın bir kovanda geçtiğini ve kahramanların aslında birer arı olduğunu bile unutuyorsunuz. Arılar aslında arı değil ancak arı kostümü giymiş insanlar olabilir :D

Ben bu duruma takılmam diyorsanız, kitap kendini okutuyor diyebilirim. Yani öyle çok heyecanlı çok sürükleyici değildi ama ortalama bir tempoda ilerledi. Sıkılıp da kitabı bırakacağınız bir durum yoktu bence. Ama yine de kovanda işler nasıl yürür, kraliçe arı nasıl doğar, kim kraliçe arı olur gibi gerçek bilgilerle işlenmiş bir kurgu okumayı tercih ederdim.

Özgün konu ve kurgu (%35): 2/5
Fikir çok güzel, ama arılara uygulanan bu insanlaştırma hoşuma gitmedi.

Sürükleyici/Akıcı olma (%45): 3/5 
Ne müthiş akıcıydı ne de çok çok sıkıcı.

Çeviri ve baskı kalitesi (%5): 5/5
Çeviride ve kalitede bir problem görmedim.

Orijinal isim (%10): 1/5 
Arı-Kovan ilişkisinin hatrına.

Güzel kapak (%5): 5/5 
Kapak kesinlikle çok güzel. Kitabı almamdaki en büyük etken kapağı oldu.

Final puanı: 2,56

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder