15 Ekim 2017 Pazar

Ben, Robot (Robot, #0.1)

Kitap Adı: Ben, Robot
Özgün Adı: I, Robot
Kitap Yazarı: Isaac Asimov
Çeviren: Ekin Odabaş

Yayınevi: İthaki
Sayfa Sayısı: 238
Baskı Yılı: 2017

Bilimkurguyla azıcık bile ilgileniyorsanız bir yerlerde Asimov'un adıyla karşılaşmamış olmanız imkansız. Zira kendisi, bu türün temelini atanlardan, kendisinden on yıllar sonra bile yazılan kitaplara ilham veren isimlerden biri olarak anılıyor. 

Ben, Robot Asimov'un Robot serisine ait bir kitap. Bilgilerine baktığınızda görebileceğiniz üzere, bir yan kitap aslında. Asimov'un ilk öyküsünü 1939'da yazmış olduğu bir öykü kitabı da diyebiliriz. Genelde Robot serisine bir zemin hazırlamak ve esas kitapları okurken yapılan birçok göndermeyi anlayabilmek için okunması tavsiye ediliyor.

Elimizdeki bu kitap, bir robopsikolog (bu terime aşık oldum :D) olan Susan Calvin'in bir röportaj esnasında bahsettiği meslek hayatından anılar şeklinde ilerliyor. Calvin bize farklı zamanlarda yaşanmış 9 anısından bahsediyor. Bunlar içinde benim en sevdiğim öykü Kanıt oldu.

Ayrıca Üç Robot Kanunu'na da bayıldım. Yaşadığı dönemde bırakın robotları, elektronik devrelerin bile doğru düzgün esamesi okunmazken, böyle bir dünya yaratabilmiş olması Asimov'un nasıl inanılmaz bir yazar olduğunu gösteriyor. Yazdığı bu öykülerle kendi yasalarının açıklarını bulmaya çalışması, robot yasaları üzerinden ufak ufak ahlak, etik, insan olmak gibi konulara dokundurması da gerçekten hayranlık uyandırıcı.



Bu kitabı okuyup sevince seriye devam etmeye niyetlenmiştim ama durumlar çok karışık :D Robot Serisi zaten kendi başına muazzam bir seri. Fakat yazar bu Robot serisini, bir diğer baba seri olan Vakıf serisi ile birleştirmeye karar vermiş. Böylece iki koskoca dünya birbirinin içine geçmiş.

Hal böyle olunca da bu kitapları nasıl okumamız gerektiğiyle ilgili yıllardır süregelen tartışmalar var. Pek çok insan, kurguyu daha iyi anlayabilmek ve okuma keyfinizi arttırmak için kitapları yayınlandığı sırayla okumamanız gerektiğini söylüyor. İnternette okuma sıralarıyla ilgili bir sürü liste bulabilirsiniz. Listeler hemen hemen aynı olsa da bazı konularda ihtilaflar hala devam ediyor.

Kitaplarla ilgili mükemmel sırayı bulabilseniz bile kitapların kendisini bulabilmeniz pek mümkün değil :D 50-60 yıl önce yazılmış kitaplardan bahsediyoruz. Yeni baskılar yapılmış tabii ama şu an hiçbiri ortada yok. Sahaflar inanılmaz fahiş fiyatlara satmaya çalışıyor sadece. Neyse ki İthaki'nin yakın zamanda bu güzide kitapları tekrar bizimle buluşturacağı haberini aldım. Beklemedeyim! :D

Bu koskocaman ve kafa karıştırıcı dünyaya girmek istemiyor olabilirsiniz. Yine de Ben, Robot'u keyifle okuyabilirsiniz. Benim gibi yapay zeka ve robot delisiyseniz büyük bir keyif alacağınızı garanti edebilirim.

Özgün konu ve güzel bir kurgu (%35): 4/5
Güzeldi.

Sürükleyici/Akıcı olma (%45): 4/5
Farklı hikayelerden oluştuğu için akıcıydı. 

Çeviri ve baskı kalitesi (%5): 5/5
Gayet güzeldi. 

Orijinal isim (%10): 5/5
I, Robot!

Güzel kapak (%5): 4/5 
Bilimkurgu Klasiklerinin rengarenk kapaklarını çok seviyorum. 

Final puanı: 4,15

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder